یزدفردا: هواشناسی استان یزد ضمن صدور اطلاعیه سطح نارنجی، نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در اغلب مناطق استان طی روزهای آتی هشدار داد.

به گزارش یزدفردا: بنا بر این اطلاعیه، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ فروردین‌ ماه شاهد وزش باد به نسبت شدید و گاهی تندباد با گرد و خاک موقت، رگبار باران بعضاً با رعد و برق و تگرگ و در ارتفاعات با احتمال بارش برف و کاهش نسبی دما در اغلب مناطق استان خواهیم بود.

هواشناسی وقوع این پدیده‌ها را برای شهرستانهای یزد، ابرکوه، اردکان، اشکذر، بافق، بهاباد، تفت، زارچ، مهریز، میبد و هرات پیش بینی کرده و در این باره نسبت به گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب و طغیان رودخانه‌های فصلی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید و اختلال در ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای و هوایی، صاعقه و خسارات به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی هشدار داده است.

در همین رابطه ضمن توصیه به فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و پرهیز از استقرار در مناطق مرتفع، اکیداً از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها نهی شده است. همچنین لایروبی کانال‌ها و آب روها، بازگشایی دهانه پل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و خودداری از چرای دام و استحکام سازه‌های موقت نیز توصیه شده‌ است.

طی ۲۴ ساعته گذشته در برخی مناطق استان شاهد بارشهای پراکنده باران نیز بودیم به طوری که بیشترین آنها از ببروئیه به میزان یک میلیمتر، سبزدشت با ۰.۸ و باجگان با ۰.۵ میلیمتر گزارش شده است.

کمینه دمای استان طی این مدت نیز مربوط به بیداخوید با دمای صفر درجه بود ولی بیشینه دمای روز گذشته از عقدا، زارچ، اردکمان، بافق، اسفندآباد، اشکذر و احمدآباد با دمای ۲۳ درجه گزارش شد. برای شهر یزد نیز نوسان دمایی ۱۲ تا ۲۱ درجه ثبت شد.

«محمدرضا وظیفه شناس» معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با توجه به کاهش دمای شبانه در برخی مناطق استان و احتمال خسارت سرمازدگی به کشاورزان توصیه کرده است ضمن بررسی اطلاعات اعلامی از سوی هواشناسی و مدیرذیت ترویج، نسبت به گرمایش باغات در زمان مناسب اقدام کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا